Mission

© Julia Schwendner

Als unabhängige Dachorganisation aller Musikfrauen und ihrer Initiativen wollen die Music Women Germany ihren Beitrag zum Schließen der Gender Gap in der Musikbranche leisten. Hintergrund der Netzwerkgründung ist der vorherrschende Geschlechterkonflikt in der Musikbranche. Solange kaum Erhebungen, belastbares Datenmaterial, Teilhabe am politischen Dialog oder Zugang zur zumeist männlichen Führungselite existieren, bleiben Frauen im Gegensatz zu ihren männlichen Kollegen im arbeitsreichen, aber schwach bezahlten Kultur- und Sozialsektor verhaftet. Betrachten wir die Führungsebenen von Musikunternehmen an, fällt aktuell auf, dass dort kaum Frauen vertreten sind. Lediglich 7,4 Prozent der Mitgliedsunternehmen des Verbands unabhängiger Musikunternehmen (VUT) werden von Frauen geführt. Nicht anders sieht es mit dem Anteil von Frauen auf Festivals aus (unter 8,0%). Auf lokaler Ebene sehen die Zahlen nicht besser aus: Produzentinnen, Schlagzeugerinnen, Frauen in Führungspositionen, Labelbetreiberinnen – sie alle liegen unter 6,0%.  

Deshalb ist uns die gezielte Förderung von Frauen besonders in Führungspositionen, als Urheberinnen oder Firmeninhaberinnen in der Musikbranche ein Anliegen. Qualifikation, Präsenz, aber auch Empowerment sind neben Evaluation und Diversität unsere Themen. Die Förderung von profitablen weiblichen Karrieren ist unser täglich Brot, deswegen bieten wir individuelle Beratungen, Coachings, Wissen, Mentoring, etc. an. Let’s get connected! 

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Building an equal future for music together.
 
As an independent umbrella organisation for all women* working in music and their initiatives, Music Women Germany wants to make its contribution to eliminating the gender gap in the music industry. The Music Women Germany was founded to defeat gender inequality, missing access to leading positions for women* working in music and in light of the far too often repeated excuse that „There aren’t enough qualified women...“.  

As long as there are hardly any surveys, not enough reliable data and missing access for women* to the political dialogue and leadership elite, women*, unlike their male colleagues, often remain stuck in the cultural and social sector, which is rich in work but poorly paid. If we have a look at music companies and more specifically who is leading them, it becomes obvious that very few women* are in controlling positions. Only 7.4 percent of the companies of “Verband unabhängiger Musikunternehmen” (VUT) are run by women. The same applies to the percentage of women at festivals (below 8.0%). At the local level, the facts and figures do not are not better: female producers, female drummers, women in management positions, label operators – they are all under 6.0%.

This is why the targeted support of women*, especially in leading positions, as authors or company owners in the music industry, is so important to us. Qualification, connection, but also empowerment are our concern alongside evaluation and diversity. The support of female careers is something we do on the daily, therefore we offer individual consulting, coaching, knowledge, mentoring and much more! Let's get connected!